Vad är fillers?

En behandling med fillers är precis vad det låter som — att genom en försiktig injektionsbehandling “fylla” lite under hudytan. På så vis kan vi återställa ansiktspartier som kan vara insjunkna, fylla i rynkor, ta fram en mer markerad form på hakan eller käklinjen, eller till exempel skapa större läppar. Filler kan alltså både lägga till, ta bort och förändra. Syftet är att ge ett ungdomligare utseende genom att med små medel skulptera och förstärka ansiktsdrag. Främst behandlar vi ansikte, hals och händer med fillers.

Vad kan man göra med fillers?

Behandling med fillers kan appliceras på följande områden markerade i bilden nedan.Om appliceringen av fillers i det markerade och önskade området passar dig måste du först rådgöra med din injektor. Beroende på din ålder och hälsotillstånd kommer en erfaren injektor att göra upp en behandlingsplan tillsammans med dig och vilken behandling som är bäst för dig i det långa loppet. Därför behöver patienter som tappat en stor del av elastin och kollagen i vissa fall en kollagenbaserad behandling som kollagentrådar, PRF, Profhilo. Kollagentrådar kan appliceras i alla delar av kroppen och kan ge patienten ett bättre resultat. Därför är en kostnadsfri konsultation 48 timmar med injektorn alltid obligatorisk innan behandling utförs.

Medical Skin & Hair Clinic Norrköping Filler förklaring

Hur fungerar fillerbehandling?

Med denna typ av behandling är det oerhört viktigt att en erfaren och legitimerad översköterska, läkare eller ortoterapeut bedömer hela ansiktet under konsultationen, så att proportionerna blir korrekta. Vi strävar efter naturliga resultat.

Först välkomnar vi dig för en konsultation minst 48 timmar innan själva behandlingen -OBLIGATORISK sen 1 Juli 2021

Vi börjar alltid med en konsultation online eller fysisk där en bedömning av patientens aktuella hälsotillstånd görs och om till exempel de mediciner patienten använder eller sjukdomar/diagnoser kan ha en dålig effekt på patientens hälsa om denne får behandling med fillers. Särskild hälsodeklaration fylls i, vilket vi kommer att förklara i detalj i nästa del. Om allt är i sin ordning går vi vidare och går igenom önskemål och förutsättningar, där vi också gör en helhetsbedömning och säger vad vi tror ger bäst resultat och vilken typ av behandling som är mest lämplig för patienten.

När du kommer för behandling med fillers

När du kommer på behandlingen lägger vi en bedövningskräm på området som vi behandlar, sedan ger vi bedövning i starkare form så att behandlingen blir helt smärtfri, speciellt för läppbehandling. Fillerbehandling är snabb, smärtfri och måste ibland upprepas en eller två gånger för att uppnå ett tillfredsställande resultat. Vi använder lokalkräm och lokalbedövning i injektionsform, så att alla våra behandlingar är helt smärtfria.Vi är först i Norrköping att erbjuda våra patienter smärtfria lipsbehandlingar med hjälp av smärtblockad .Läs våra recensioner på Google och deras upplevelse i jämförelse med tidigare behandlingar utan smärtblockad .

Vi har olika typer av fillers för olika delar av ansiktet

Beroende på vilken yta som ska behandlas används olika typer av filler. Den mjukare varianten passar läpparna bäst, medan käklinjen som behöver förstärkas kräver en lite tjockare typ av filler. Medical Skin Hair Clinic använder ett filler med den renaste hyaluronsyran som heter Aliaxin, tillverkaren är IBSA NORDIC , ett italienskt företag som även tillverkar läkemedel, sedan ett remodulerande preparat med 100% hyaluronsyra Profhilo. Aliaxin är CE-verifierat, klass AAA, därför priserna för behandling med Aliaxin 1ml ligger mellan 3000 kr-3500kr beroende på vilket område det ska appliceras på. De flesta av våra patienter är fortfarande inte bekanta med att det finns fillers som är av dålig kvalitet, många patienter är inte ens medvetna om vad injektorerna injicerar dem med! Fråga injektorn under konsultationen vilket preparat de använder, preparatets ursprung, se till att det är originalpreparatet eftersom många använder kopior av originalet, skynda dig inte med behandlingarna, BLI INFORMERAD först av allt! Injektorn råd är följande: Välj det bästa för dig, välj kvalitet, använd Aliaxin eller Belotero filler. Alla är baserade på hyaluronsyra och är inte permanenta. Till exempel är hyaluronsyran i Aliaxin den som liknar mest den som finns naturligt i människokroppen och bryts ned gradvis med tiden och är snällas mot kroppen .Har arbetat förut med andra filler och har observerat att de ger komplikationer i form av små klumpar , resultat ej naturlig , behandlade område blir mer svullen irriterad efter att jag började använda Aliaxin kommer aldrig igen ta in på kliniken nån annan filler typ.

Att tänka på före och efter behandling med filler

Inför din behandling är det lämpligt att undvika blodförtunnande läkemedel och att du inom behandlingsområdet är frisk, det vill säga att inga hudutslag finns. Behandlingen passar inte för dig som är gravid eller ammande.

I ett dygn efter din behandling bör du undvika att massera det behandlade området. Avstå också bastubad, intensiv fysisk aktivitet och för stora intag av alkohol.

Efter injektion kan reaktioner som rodnad, svullnad, blåmärken och lätt ömhet uppkomma. Det här är normala reaktioner efter en injektionsbehandling och kan kvarstå i flera dagar och ibland veckor beroende på omfattning av behandlingen och område.

Fillern kan kännas lite hårdare de första veckorna och integreras i vävnaden efter ca 4-8. veckor efter injektion. Det tar oftast längre tid med hårdare fillers som används i bl.a. kinder, haka och käklinje.

Under 12 timmar efter behandling skall du undvika överdrivet minspel, att ta på det behandlade området, dricka alkohol och undvika smink.
Under två veckor skall du undvika extrem exponering i solen, UV-ljus, minusgrader och bastubad.

Ansträngande träning och aktivitet bör undvikas i minst 24 h efter behandling. Du skall inte massera området eller på något sätt manipulera behandlat område på eget initiativ under läkningsperioden, försök undvika att sova på det injicerade området 1-2 dagar efter behandling.

Beroende på vilken behandling och filler vi använt, kan resultat från behandling kvarstå i upp till 12-18 månader, tiden varierar på hudens tillstånd, behandlat område, produktmängd, injektionsteknik och livsstilsfaktorer som sol, rökning, hög ämnesomsättning, träning med mera. Läppbehandling håller i regel kortare än övriga behandlingar till en början på grund av läpparnas höga vaskularisering och aktivitet i läppområdet.

En återbehandling inom 3-6 månader efter första behandling kan vara nödvändigt för hållbarhet och optimering av resultat.
Komplikationer med filler uppstå, detta är väldigt ovanligt men kan uppstå i samband med sjukdom, allergi, stress med mera.

Vänligen kontakta oss omgående på 0732548883 om du efter behandlingen skulle få feber, missfärgning, stark smärta eller utbredd svullnad i området!

Fillers i Norrköping

MEDICAL SKIN & HAIR CLINIC utför behandlingar med fillers i Norrköping på ett säkert och naturligt sätt!